Imagehop: Nu blandt de 50 højest placerede virksomheder i Danmark

Sydbank er hoppet hele 24 pladser frem på den årlige prestigefyldte imagemåling fra Institut fra Opinionsanalyse. Sydbanks image er derfor i liga med 50 danske virksomheder.

Imageanalysen fra IFO er velkendt i dansk erhvervsliv. Og derfor ligner 2021-analysen også sig selv. Der er de virksomheder, der løbende er udfordret af, hvordan omverdenen ser på dem – og som derfor ligger i bunden af analysen. Og der er duksene i klassen, som slås om de 5-10 bedste pladser i toppen. Og så er der Sydbank, som er en af de virksomheder, der virkelig har overrasket i år.

Tager lang tid at opbygge

”Sydbank er intet mindre end en af årets højdespringere med undersøgelsens tredje største vækst i den samlede image-placering – kun overgået af Bang & Olufsen og Danske Spil,” siger partner, Keld Holmgaard fra Instituttet for Opinionsanalyse, som hvert år udarbejder IFO-imageanalysen over de 100 største og toneangivende virksomheder i Danmark – i samarbejde med Berlingske. Han fortsætter:

”Image tegner et billede af din virksomhed, og hvordan den opfattes af omverdenen. Image tager lang tid at opbygge, men kan sættes over styr meget hurtigt – fx af en krise. Generelt så er virksomhedernes image ret stabilt. Så derfor er det ekstra interessant, når der bliver skubbet rundet på placeringerne – i positiv retning – som vi ser det for Sydbank i år. Dog kan det kun ske, fordi Sydbank i forvejen er velkendt og nu også bliver bedømt positivt på en lang række parametre.”

Overgået sig selv

Internt i Sydbank vækker resultatet glæde:

”Det er en markør for os, at vi er kommet højere op på imagebarometret – især når metoden er så valid. Og faktisk har vi overgået os selv, for vores egen målsætning var lidt mere beskeden,” fortæller områdedirektør for Kommunikation og Marketing, Søren Hansen Reumert.

Hvert år svarer mere end 2.000 erhvervsledere på, hvordan de opfatter de 100 virksomheder, der er med i imagekapløbet. Analysen har eksisteret i 20 år, så det er en velfunderet, velkendt og troværdig analyse, hvor mange besvarelser fra de travle erhvervsfolk tikker ind i weekenden, hvor der er ro, hvilket, ifølge Keld Holmgaard fortæller, at besvarelserne bliver taget alvorlige.

 De 100 virksomheder, som er med på IFO-listen bliver vurderet ud fra 9 parametre: Troværdighed, ledelse, kvalitet, medarbejdere, kommunikation, ansvarlighed, konkurrenceevne, finansiel styrke og innovation – og netop troværdighed er interessant, ifølge Keld Holmgaard.

Troværdighed overgår ledelse

”Vi har gennem de seneste par år set en udvikling blandt de 9 parametre, så troværdighed i dag overgår ledelse. Tidligere blev ledelse vurderet som vigtigere end troværdighed. Også ’ansvarlighed’ er blevet betydelig vigtigere. Og det siger en del om samfundsudviklingen, godt tilskyndet af fx klimadiskussioner, ligestilling og diversitet,” fortæller Keld Holmgaard.

Sydbank arbejder videre med at styrke kendskabet og bankens omdømme og har netop ved kvartalsregnskabet fra den 27. oktober, lanceret sin nye strategi ’Vækst i forretningen’.

”Vi rækker opad og vil gøre Sydbank mere kendt. Det betyder, at det uhjulpne kendskab skal fra nuværende 20 procent op til 40 procent, så dobbelt så mange danskere nævner Sydbank, når de bliver bedt om at nævne en bank. Jeg tror også, at det vil betyde, at vi næste år har en chance for at rykke længere op på imagelisten fra IFO næste år,” slutter Søren Hansen Reumert.

Tre korte om IFO-imageanalyse

  1. Udarbejdet af IFO, Institut for Opinionsanalyse, i samarbejde med Berlingske.
  2. Årlig måling af 100 af de største og mest toneangivende virksomheders image blandt erhvervsledere i dansk erhvervsliv. I år har 2.217 erhvervsledere, hvoraf næsten halvdelen er administrerende direktører, besvaret undersøgelsen.
  3. Undersøgelsen er gennemført i perioden 22. september til 8. oktober i år.

Næste artikel